AvtaleGiro og eFaktura
-
Hva er avtalegiro?
Med AvtaleGiro slipper du å tenke på de faste regningene som telefon, strøm, offentlige avgifter og husleie. Banken ordner betalingen for deg. Regningene blir betalt til rett tid, uten at du mister kontrollen over din konto. Betalingen legger seg som regel automatisk til forfall 7 dager før forfallsdato, eller så fort kravet sendes fra betalingsmottaker.
Tjenesten er den enkleste og mest problemfrie måten å betale regninger på. Du slipper å huske på forfallsdatoer. Det eneste du behøver å passe på, er at det er penger på kontoen.
-
Hvordan oppretter jeg en avtalegiro avtale?
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i Nettbank til en mottaker som tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da, og litt avhengig av hyppighet vil neste betaling gå automatisk som AvtaleGiro.
Har du tidligere takket nei til et tilbud om AvtaleGiro vil du fortsatt finne tilbudet ved å gå inn på "Betalinger", "Betalingsavtaler" og velg "AvtaleGiro" øverst på siden. Her velger du "Opprett ny" ved å trykke på de tre strekene oppe til høyre på siden.
Finner du ikke tilbudet her, kan du inngå avtalen via AvtaleGiro's egne nettsider: https://www.avtalegiro.no/Privat/Pages/default.aspx. Følg lenken og trykk på "Inngå avtale her og nå!".
Du kan velge å få varsel enten via betalingsoversikt (måneden før forfall) eller be om varsel direkte fra betalingsmottaker.
I mobilbanken:
Gå til Meny-> Betalinger-> Betalingsavtaler -> Opprett ny avtale -> du får valg om Ny fast overføring, ny fast betaling, ny AvtaleGiro eller ny eFAktura avtale.
-
Hvor finner jeg fakturagrunnlaget for AvtaleGiro?
Fakturagrunnlaget mottar du i kanalen du har avtalt med betalingsmottaker. Du kan kombinere avtalegiro med eFaktura, se punkt "Kombinert efaktura og AvtaleGiro"
-
Hvordan sletter jeg avtaleGiro?
I nettbanken:
Gå inn på "Betalinger" i menyen til høyre, trykk på "Betalingsavtaler" og velg "AvtaleGiro" øverst på siden. Her trykker du på de tre prikkene ute til høyre for den avtalen du ønsker å slette, og velger "Slett avtale".
I mobilbanken:
Gå til Meny-> Betalinger-> Betalingsavtaler -> Trykk inn på avtalen du ønsker å slette, og velg "Slett".
-
Hva er eFaktura?eFaktura er en ferdig utfylt faktura som blir sendt til nettbanken. eFaktura følger personnummer, så hvis du bruker flere nettbanker vil du få opp denne avtalen i samtlige nettbanker. Det er viktig at eFaktura-kravet kun legges til godkjenning eller betales i den nettbanken den skal betales. Sletter du et eFaktura-krav eller en eFaktura-avtale i sin helhet, vil dette slettes fra alle nettbanker.
-
Hvordan opprette en eFaktura-avtale?eFaktura-avtale kan meldes inn på to måter:
Etter fullført betaling til mottaker som tilbyr eFaktura, får du opp forslag om å inngå eFaktura-avtale. Trykk på eFaktura, og avtalen inngås.2. Inngå ny avtale manuelt.
I nettbanken:
Trykk på Betalinger i menyen på venstre side og velg eFaktura. Velg eFaktura avtaler i toppmenyen. Deretter velger du "Opprett ny" ved å trykke på de tre strekene oppe til høyre på siden.
I mobilbanken:
Gå til Meny-> Betalinger-> Betalingsavtaler -> Opprett ny avtale -> du får valg om Ny fast overføring, ny fast betaling, ny AvtaleGiro eller ny eFAktura avtale.
-
Hvor finner jeg eFaktura-krav til betaling?Når fakturaen sendes ut, vil denne dukke opp som et krav i Betalinger under eFaktura.
-
Hvor finner jeg fakturagrunnlag på eFaktura før jeg betaler?
I listen over eFaktura-krav (se forrige punkt), vil hver linje med krav ha menyknapp (tre prikker) ute til høyre. Klikk på denne og velg fakturagrunnlag.
Fakturagrunnlaget åpnes i nytt vindu. Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering og midlertidige filer på dataen. Både pop up blokkering og midlertidig filer fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren.
-
Jeg får ikke betalt eFaktura
eFaktura og konto som forsøkes belastet må være registrert på samme bruker/personnummer. Evt. kontakt vårt kundesenter.
-
Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene.
Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.
-
Hvordan betaler jeg en eFaktura?
I listen over eFaktura-krav, klikk på de tre prikkene ute til høyre og velg "Betal". Fra betalingsbildet er kontonummer og KID fastsatt, de øvrige feltene kan endres (f.eks. dato og beløp).
Du må velge hvilken konto eFakturaen skal belastes, hvis du ikke fra før har vært inne på Innstillinger -> betalingsoppsett -> satt "Fra konto" til "Denne konto"
-
Hvor finner jeg fakturagrunnlaget på en betalt eFaktura?
Når eFaktura-kravet er lagt til betaling, vil ikke fakturagrunnlaget være tilgjengelig fra listen over krav. Da må du klikke deg inn til eFaktura-arkivet. I hovedmenyen til nettbanken, klikk på "Betalinger" > "eFaktura" og så velger du "eFaktura arkiv" på toppen av siden (klikk for skjermbilde som beskriver stien). Her ligger krav som er lagt til godkjenning, til forfall, eller som allerede er betalt i minimum 16 måneder frem i tid. Klikk på ark-ikonet ute til høyre for aktuell betaling vil gi fakturagrunnlaget i eget vindu.
-
Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?
I nettbanken:
Klikk deg til "Betalinger" > "eFaktura" og så velg "eFaktura avtaler" i toppmenyen. Du vil så få listet ut alle eFaktura-avtaler du abonnerer på. Klikk på forstørrelsesglasset til aktuell avtale og klikk så "Slett avtale"-knappen nederst på siden. Bekreft med BankID.
I mobilbanken:
Klikk på Meny-> Betalinger-> Betalingsavtaler -> Trykk inn på avtalen du ønsker å slette, og velg "Slett".
-
Forsvinner eFaktura-kravet hvis jeg sletter avtalen?
Nei, hvis du har fått et krav fra eFaktura-avtalen, vil dette bli stående i krav-listen selv om du sletter selve avtalen. Det samme gjelder en betaling lagt til forfall.